Designed with
❤ by
jsns.eu
Jedná se o VKV radiostanici určenou pro použití ve vozidlech, především v obrněných transportérech, bojových vozidlech pěchoty a tancích. Velké využití má ale i ve velitelských stanicích. Zavedena byla v šedesátých letech, kdy postupně nahrazovala radiostanici R-113. Ještě v současné době je nemalé množství techto radiostanic používáno. Používána byla všemi armádami zemí Varšavské smlouvy.
Rádiová stanice má parametrickou stabilizaci kmitočtu a automatické dolaďování kmitočtu vysílače.
Rádiová stanice má mechanismus, který umožňuje předem vyladit a zajistit čtyři libovolné kmitočty z celého rozsahu. Přechod z jednoho zajištěného kmitočtu na druhý se provádí jediným přepínačem pomocí automatiky. Rovněž je možné nastavit ručně libovolný kmitočet.
Určení: | VKV rádiová stanice do bojových vozidel pro spolehlivé spojení na místě i za pohybu |
Umožňuje spojení s: | R-105, RF-13, RF-10, R-107, R-111, R-173 |
Kmitočtový rozsah: | 20 až 51,5 MHz rozdělených do dvou podrozsahů |
- 1. podrozsah 20 - 35,75 MHz | |
- 2. podrozsah 35,75 - 51,5 MHz | |
Dělení stupnice: | 25 kHz |
Počet pracovních kmitočtů: | 1261 |
Druh provozu: | telefonní provoz s kmitočtovou modulací (F3) |
Výkon vysílače: | nejméně 20 W |
Citlivost přijímače: | - 3 µV s vypnutým omezovačem šumu |
- 6 µV se zapnutým omezovačem šumu | |
Napájení: | palubní síť 26 V |
Odběr proudu: | - 9,6 A při vysílání |
- 3,0 A při příjmu | |
Hmotnost celé soupravy: | 45 kg |
Antény a dosah: | - tyč 4 m - 20 km s vypnutým omezovačem šumu |
- tyč 4 m - 13 km se zapnutým omezovačem šumu |
Vstupní obvody přijímače jsou společné s obvody vysílače. Přijímaný signál je ze vstupu veden přes omezovače amplitudy (ochrana vstupu), vf zesilovače na směšovače, kde dochází k jeho smíšení s napětím pomocného oscilátoru. Mezifrekvenční napětí zesílené je opět směšováno s napětím druhého oscilátoru. Takto vzniklý mf signál je dostatečně zesílený, omezený a detekovaný v diskriminátoru. Napětí o hovorovém kmitočtu je po zesílení připojeno na sluchátka kukly. V obvodech nf zesilovačů je zařazen i obvod omezovače šumu.
Každý podrozsah rádiové stanice má své vysokofrekvenční obvody laděné na daném kmitočtovém pásmu.
LC oscilátory jsou zdrojem vysokofrekvenčního signálu obou podrozsahů. Tento je dostatečně zesilován v koncových stupních a přiveden přes vstupní obvody do antény.
Frekvenční modulace je provedena modulačním stupněm, do kterého je signál z hrdelních mikrofonů nejdříve dostatečně zesílený ve stupních nf zesilovačů.
Nf signál je také přiveden na obvody poloduplexů, které zajišťují v tomto provozu automatické přepínání z příjmu na vysílání (odpojeno blokování LC oscilátoru, KS vysílače a obvodů doladění). Automatické dolaďování kmitočtu je provedeno přes obvody přijímače.
Duplexní spojení se má používat tehdy, jsou-li ruce obsluhy zaměstnány a spojení je nutné. Ovládání rádiové stanice hlasem zvyšuje operativnost spojení a provozu.
Na stálý příjem se přepíná tehdy, je-li nutno zabezpečit dlouhodobé sledování a odposlech rádiové sítě bez potřeby přejít na vysílání. Tím se značně sníží odběr energie z akumulátorů, protože žhavení ostatních elektronek, které nepracují během příjmu, je vypnuto.
Rádiový provoz za jízdy je možno uskutečnit jen na zajištěných kmitočtech. Na předem vyladěné rádiové stanici se přechod z jednoho kmitočtu na druhý provádí jediným přepínačem kmitočtů bez jakéhokoli dolaďování. Rádiová stanice dovoluje přecházet z jednoho zajištěného kmitočtu na druhý, aniž se vyčká zastavení systému automaticky v mezilehlých polohách přepínače "Zajištěné kmitočty - plynule laditelný podrozsah" (např. přechod z 1. kmitočtu na 4., bez zastavení v polohách "2" a "3").
Pro uskutečnění spojení z místa je možno v případě nezbytnosti pracovat na plynule laditelných podrozsazích rádiové stanice. K tomu je nutno dát přepínač "Zajištěné kmitočty - plynule laditelný podrozsah" do polohy "I" nebo "II". Potom na příjmu nastavit ladícím kotoučem na stupnici určený kmitočet. Odjistit kotouč ladění antény, přepnout rádiovou stanici na vysílání a vyladit anténu podle měřícího přístroje a indikační neonky na maximální výkon. Po zajištění kotouče ladění antény je rádiová stanice připravena k provozu na určeném kmitočtu.
V případě ztráty tyčových antén nebo poškození anténního izolátoru je možno zabezpečit spojení na krátké vzdálenosti pomocí nouzové antény.
Jako nouzová anténa se používá část polního telefonního kabelu v délce 3 metrů nebo libovolný jiný vodič podobné kvality. Kabel se připojuje k vysokofrekvenční zásuvce rádiové stanice a libovolným otvorem vozidla se vyhazuje ven. Aby se zabránilo krátkému spojení na kostru vozidla nebo na zem, musí být konec kabelu izolován, respektive nesmí být jeho konec odizolován.
Rádiová stanice R-123
Skupina metodiky výcviku 61. spojovací brigády Beroun
www.greenradio.de
www.radiomuseum.hu